REFLECTIONS ON THE FIFTH SUNDAY IN ORDINARY TIME (Feb. 9, 2014)

REFLECTIONS ON THE FIFTH SUNDAY IN ORDINARY TIME (Feb. 9, 2014)

Isaiah 58, 7-10; Psalm 112; 1 Corinthians 2, 1-5; Matthew 5, 8-12.

By +Guy Sansaricq

Some tend to think of the Church as an association whose only objective is to pray. In some ways they are right because the Church is rooted and grounded in prayer. A Love relationship with God is essential  to the practicing Catholic. Yet prayer is not the only activity that defines our Catholic identity. Dedication to the poor is emphasized today as a obligation of similar importance. Isaiah in the first reading proclaims this powerful message: “Share your bread with the hungry, shelter the oppressed and the homeless, clothe the naked, do not turn your back on your own.”

 

Deeds of love at great costs to oneself are a definite requirement of the Gospel. Jesus is quoted in the Gospel as telling his apostles: “Be the salt of the earth, be the light of the world. Shine before others that they may see your good deeds and glorify your heavenly Father,”

Prayer must invariably produce good deeds in the life of the believer. Actually the good deeds are the clearer signs of the genuineness of one’s faith.  We hear sometimes of a debate between those who say “Prayer only” and those who shout “Good deeds only.” Indeed that is a futile discussion. Prayer and good deeds are like two inseparable sisters who walk hand in hand on the path of history. One fulfills the other. They are the two jewels on the Christian crown. Is that true for you too?

In conclusion, be sure you never neglect prayer and also be sure you become like a fruit-bearing tree so that others seeing your good deeds may praise the heavenly Father.”

May your faith rest on the power of God.” (2nd reading)

 

REFLEXIONS SUR LES LECTURES DU 5ème DIMANCHE ORDINAIRE DE L’ANNÉE (9 FEVRIER 2014)

Isaie 58, 7-10; Psaume 112; 1 Corinthiens 2, 1-5; Mathieu  5, 8-12                       Par Guy Sansaricq.

Nous avons aujourd’hui la joie d’écouter un bref extrait du fameux discours de Jésus qu’on s’est habitué à appeler “Le sermon sur la Montagne.” Jesus dit à ses disciples:  “Vous ètes le sel de la terre; vous ètes la lumière du monde. Brillez par vos bonnes oeuvres pour que les hommes les voient et rendent gloire à votre Père du Ciel.”

Jésus souligne ainsi l’importance des “bonnes oeuvres.” L’on peut dire que l’une des caractéristiques de l’Evangile c’est le fort accent mis sur la charité. Dans ce sens le message de Jésus se situe dans la lignée des Prophètes de l’Ancien Testament tel qu’Isaie l’auteur de la première lecture qui disait déjà avec force: “Donne de ton pain à celui qui a faim, un logement aux opprimés et aux sans-abris,  des vètements à ceux qui sont nus et ne te détourne pas de ta propre chair.” A l’entendre l’on est amené à comprendre comment la charité aux pauvres fait autant plaisir à Dieu que les sacrifices du temple.

Evidemment que personne ne cherche à substituer les bonnes oeuvres au culte divin. Généralement ceux qui se contentent de se dévouer pour les pauvres sans enracinement dans la prière tendent à perdre souffle et à s’égarer dans la violence, l’amertume et le désarroi. La prière, le contact continue avec Dieu nourrit l’énergie de la charité et la purifie à chaque pas.  La prière enflamme la charité.

Le chrétien donc doit être enraciné dans la prière de foi et engagé sans mesure au service de l’amour!

Nous autres Haitiens avons bien besoin qu’on nous le rappelle!

Que cet enseignement clairement proclamé en ce début d’année illumine tout notre parcours de foi!

Monseigneur Guy Sansaricq

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Pensée de la semaine: «L’esprit humain est comme un parapluie, il fonctionne mieux quand il est ouvert» (Darry Cowl, acteur comique français, 1926-2006).

Thought of the week: “The human mind is like an umbrella, it works best when it is open” (Darry Cowl, French comic actor, 1926-2006).

Pensamiento de la semana: “La mente humana es como un paraguas, funciona mejor cuando está abierta” (Darry Cowl, actor cómico francés, 1926-2006).

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Le Couple de l’Annee 2014-2015

Le 14 février,

l’Église célèbre la fête de st Valentin, un prêtre de la région de Rome qui fut martyrisé  au cours du 3ème siècle, vers 269, dit-on. Comment a-t-on pu l’associer à la fête des amoureux?

C’est tout simplement parce que les gens du Moyen-âge prétendaient que c’est à Cette même date, le 14 février, que les oiseaux commencent à s’accoupler. Pour Les pays méridionaux, la mi-février marque la fin de l’hiver et le début du printemps. Ah! Si cela pouvait être vrai à New York, Chicago et Boston!

La culture s’est donc saisie de cette “croyance” ancienne pour célébrer non plus les Oiseaux mais les amoureux.  Eh bien pourquoi pas? L’amour c’est beau! Évidemment nous le savons il ne manque pas de travesties de l’amour. Sous prétexte d’amour, l’on se livre à tous les excès, même ceux qui font insulte à l’amour véritable.

La fête c’est une autre journée pour penser à l’amour au sens vrai et désintéressé, Aux couples qui vivent des moments difficiles et aux gens qui sont déçus en amour. C’est le moment de réfléchir et d’essayer de voir comment notre Église peut apporter une réponse au taux élevé de divorce qui ravage notre société.

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En outre, c’est le temps de dire à notre épouse ou notre fiancée (é) qu’on l’aime et qu’on veut continuer à partager notre destin avec elle, de donner du chocolat et d’échanger des baisers. On n’a qu’à imaginer la joie de certains couples qui, malgré  de dures épreuves , l’age avancé  et parfois leurs sautes d’humeur et maladies, continuent à vivre leur amour et savent fermement qu’ils sont un cadeau de Dieu l’un pour l’autre.

L’amour, en premier lieu, est ce sentiment du cœur qui porte une personne du sexe Masculine à s’associer de façon intégrale et permanente à une autre personne du Sexe féminin. C’est un mouvement intérieur presqu’irrésistible qui pousse un être à se lier intimement à un autre pour former une cellule harmonieuse où il fera bon vivre. C’est l’appel à la famille! “Et les deux deviendront une seule chair” nous dit la Bible (Genn 2, 24; Mc 10, 8). Cette union est donc voulue et bénie par Dieu “Que l’homme ne sépare pas ce que Dieu a uni” (Mt 19, 6).

Bravo les amoureux! Vous tenez la clé de l’avenir de l’humanité! Si l’amour Profane détruit le bonheur, l’amour authentique fait par contre la gloire de l’humanité. C’est un reflet de Dieu au cœur du monde car Dieu est AMOUR (1Jn 4, 16)! Ceux qui n’aiment pas ne connaissent pas Dieu. Celui qui aime est de Dieu! Compliments donc à tous les couples mariés à l’amour purifié comme l’or au feu des épreuves!

La St Valentin est un jour spécial  pour les couples, surtout pour ceux qui comprennent la nécessité de vivre ensemble comme le prescrit la Bible, avec Jésus comme le centre de la famille. Toutefois, c’est une grande tristesse pour l’église de voir le taux de divorce s’élever considérablement dans les familles chrétiennes et de constater que certaines personnes sont ensemble juste pour payer les factures et comprennent que l’amour est juste pour satisfaire les désirs sexuels tout en oubliant que si l’amour n’est que la simple satisfaction de pareils désirs, cet état de fait débouchera tôt ou tard sur le divorce.

Selon le regretté Joseph Augustin, surnommé Papi djo: «La St Valentin est pour Nous chrétiens l’occasion de remarquer que l’amour véritable est esprit et vie. L’amour élève notre âme vers Dieu. Il ne nous ravale jamais au niveau de la bête et du pur corporel. Dans le couple, l’amour reste l’amour et il élève l’acte sexuel au niveau spirituel et vital».

Cette Année pour la Fête de St Valentin le Centre National de l’Apostolat Haitien à l’etranger a choisi le couple Rosemond Gillis et Chimène Gillis de la paroisse de St Jerome comme le couple de l’Année 2014-2015. Chimène et Rosemond ont plus de 30 ans de vie conjuguale et ils ont 2 enfants . Rosemond est une personne très humble, sage et selon Chimène il est un très bon époux.

Rosemond est un member de la chorale diocesaine de Brooklyn et du groupe Feu D’Amour dde la paroisse de St Jerome. Chimène est parmi les pionnières de la meme paroisse et est connue pour sa grande dedication au groupesdes Jeunes temoins du Christ, de la chorale  de  St Jerome et du Groupe  Feu d’Amour.

Monseigneur Guy Sansaricq , Le Père Yvon Pierre en  union avec le personnel du Centre National de l’apostolat Haitien profitent de l’occasion pour féliciter Rosemond et Chimène pour leur temoignage de couple marie et leur dedication à l’Église Catholique.

Nous demandons au peuple de Dieu d’applaudir Rosemond et Chimène  comme le couple de l’Année 2014-2015.

Pour  écouter  l’entrevue de Rosemond et Chimène à Radio Télé Solidarité clicker sur ce link:

Nous aurons une

émission spéciale à Radio Solidarité le Vendredi 14 Fevrier et le samedi

15

février à 8h:00 PM pour les amoureux et amoureuses. Pour pouvoir écouter

Radio

Solidarité, vous n’avez qu’à visiter le site du Centre National qui est

SNAA.ORG et cliquer sur LISTEN NOW.

À tous les

amoureux, bonne fête! Compliments aux fiancés qui choisissent l’amour,

flamme

inextinguible jaillissant du cœur de Dieu!

Frère Buteau (BrotherTob)

The Couple of The Year 2014

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On February 14, the Church celebrates the feast of St.Valentine , a priest in the region of Rome who was martyred in the 3rd century to 269 , it is said . How Has it

have been associated with the feast of love ?

This is simply because the people of the Middle Ages claimed that it is the

same date, February 14 , the birds begin to mate . For southern countries , in mid-February marks the end of winter and early spring. Ah ! If this could be true in New York , Chicago and Boston!

The culture is entering this ” belief ” to celebrate either old birds but

love. Well why not? Love is beautiful! Obviously we know there is no shortage of travesties of love. Under the pretext of love, indulges in all the excesses , even those who insult to true love.

The feast is another day to think about love in the true sense and

disinterested ,couples going through difficult times and people who are disappointed in love ..

This is a time to reflect and try to see how our church can make a response

to the high divorce rate ravaging our society.

In addition, it is time to tell our wife or our bride ( e) we love and want

to continue to share our fate with her, to give chocolate and exchanging

kisses. One need only imagine the joy of some couples who , despite hardships ,

advanced age and sometimes their mood and jump diseases continue to live their

love and firmly know they are gifts from God to one another.

Love in the first place , is the feeling of the heart that carries a male

person to join fully and permanently to another female person . It

is a movement that grows inside  to be a bind intimately to another to form a harmonious cell where he will live

.

. This is the call to the family! “And the two shall become one flesh,” says the Bible ( 2 Genn , 24 , Mk

10, 8) . Thisunion is blessed by God and your “Let no man put asunder what God has joined together ” ( Mt 19: 6).

Congratulations lovers ! You hold the key to the future of humanity! If

love profaned destroys happiness, true love is by glory against

humanity. This is a reflection of God in the heart of the world because God is LOVE (1 John 4:16) ! Those who do not love do not know God . He who loves God is ! So compliments to all married couples to love purified like gold in the

fire tests

!

Valentine’s Day is a special day for couples , especially for those who understand

the need to live together as prescribed in the Bible, with Jesus as the center of

the family . However, it is a great sadness for the church to see the divorce rate to rise significantly in Christian families and that some people are together

just to pay the bills and understand that love is just to satisfy the sexual

desires while forgetting that if love is not that simple satisfaction of

such desires, this fact will lead sooner or later divorce.

Accordingto the  Regretted Joseph Augustin ,  who

has for nickname   Papy DJO: “The Valentine’s Day is for us Christians the opportunity to note that true love is spirit and life. Love elevates our soul to God. He never swallow us at the beast and body pure . In the couple, love is love and raises the sexual act to the spiritual and vital”level.

This year for Valentine’s Day  The National

Center for Haitian Apostolate abroad chose the couple Rosemond Gillis

and Chimene

Gillis ofthe parish of St Jerome as the couple of the  Year

2014-2015 .. Chimène and Rosemond have over 30 years of marital  life and they have 2  children. Rosemond is a very humble person , wise and according Chimene  he is a very good  husband . Rosemondis a member of the diocesan choir of St Jerome and the group of Feu  D’Amour group of the

Diocese of Brooklyn Chimene is among the pioneers of the Haitian

community of faith and is known for his great dedication group of young  witnesses of Christ and the choir of St Jerome

and the  Group of Feu D’Amour

Bishop Guy Sansaricq , Father Yvon Pierre in union with the staff of the

National Center  of the Haitian  Apostolate  take the opportunity to congratulate

Rosemondand Chimene for their testimony in marital life and dedication to the

Catholic Church while asking the God’speople applauding Rosemond and Chimene as the  Couple of the Year 2014-2015. To

listen to the interview and Rosemond Chimene Radio Shows Solidarite

click on

this link:

We have a special program on Radio Solidarityon  Friday, February 14 and

Saturday,

February 15 at 8 : 00 PM for lovers and love . To

listen Radio Solidarité , you simply visit the website of the National

Center  SNAA.ORG and click LISTEN NOW .

Toall lovers , happy Anniversary  ! Compliments

lovers who choose love, unquenchable flame springing from the heart of

God!

BrotherButeau ( Brother Tob )

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Becoming a Church that is Poor and for the poor.

This past week, I was very blessed to be among more than 400 participants at the Catholic Social Ministry Gathering (CSMG) in the nation’s capital. We prayerfully explored the theme, “Becoming a Church that is Poor and for the poor.”

This year’s gathering, from February 2 to 5, 2014, at the Omni Shoreham Hotel in Washington DC, marks the 123th anniversary of“Rerum Novarum,” the great encyclical of Pope Leo XIII on the rights and dignity of workers. It reinforced my faith and my determination as a Haitian Catholic Christian and strengthened my motivation to be always a witness and a defender of the social teaching of my beloved mother, the Catholic Church. It reminded me forcefully of the concern of our beloved Holy Father Francis and the American Catholic bishops for the poor, ex-offenders and people with low income. Even some people who work full time still are not earning enough money to put food on the table and to pay essential bills.  In such cases a job is not a guaranteed force against Poverty?

The gathering featured a distinguished array of speakers, including John  L. Allen ,associate editor  of  the Boston Globe and senior Vatican analyst  For CNN. Most Reverend Richard E Pates, Bishop of  Des Moines, Iowa  and chairman of the  committee on International Justice and Peace, T Journalists David Brooks and Mark Shields of the PBS News Hour were also among the speakers. The principal celebrant and the homilist of the opening Liturgy was the most reverend Jaime Soto, Bishop of Sacramento and  chairman  of the subcommittee on the Catholic Campaign for Human  Development.   It is important for social ministry workers to continue the church’s legacy as spokespersons  for and with the poorest among us and promoters of  justice and peace in the name of the church.

There were more than six workshops on poverty as a challenge to family stability :  Combating Growing Inequality to build an Economy of Inclusion, How  Free Trade can burden the Poor, Protecting life Human Dignity and  honoring the dignity of Workers for Just Wages , Migrant Children, The Vulnerable and in need of Protection,and  The Middle East in Crisis. Participants also visited Capitol Hill, to remind our legislators about the American Catholic Bishops concerns about the poor, the minimum wages etc.   We must never forget that today America counts 46 .5 million of the poor.  We live in a world  where 4 9 million of American families have trouble to  putting bread on their tables and one out five people in poorest countries live on less than one dollar a day.  We are also a world involved in war.  Twenty countries are involved in major international and intra-national conflicts.

I was blessed to meet some young  influential leaders in our church.   Jesuit Father Tom Rice former Director of the Jesuit Magazine of America did an  interview  for Tele Solidarité. To hear the interview click on this link:http://www.youtube.com/watch?v=egYBeMwNDJs&feature=sharenoembed&list=UUi3LCoGhSjsl1wH5a46FJVQ

I also had an informative   interview with Sister Johanna Okereke the Coordinator of The Multicultural diversity at USCCB for Radio Télé Solidarité. Sister Johanna is a good friend of the Haitian Community. She participates in many  Haitian Apostolate events. To hear her interview please click on this link :   (http://www.youtube.com/watch?v=XvXfmwUU2Ww&list=UUi3LCoGhSjsl1wH5a46FJVQ&feature=share&index=1)

I also had a chance to ask Franciscan Sister Sr. Heather Marie Deneen, CSSF  from North Carolina  to give us her opinion about the conferencefor the weekly Bulletin. She stated that“The Catholic Social Ministry Conference was a very eye opening experience for me. It was wonderful to  hear about all the work that is going on for social justice throughout the country and to meet with our reps. and senators to advocate for the poor in our communities.”

I also met and interviewed several youth leaders  of   Father Edward Branches’ Lyke House Campus Ministry Program for Black College students for Atlanta Radio Tele Solidarité at this gathering.. Please click on this link to hear their interview(http://www.youtube.com/watch?v=egYBeMwNDJs&feature=share&list=UUi3LCoGhSjsl1wH5a46FJVQ&index=2)Below are some of their opinions which they gave for the weekly Bulletin.

“ Attending the Catholic Social Ministry Gathering has truly been an experience of a lifetime for me. It has given me a broader aspect of what Pope Francis is striving for when he states that ‘we are the church of the poor, for the poor’. As a young adult, we are not the future of the church, we are the church, so we must go out into the world and continue the church’s ministry for social justice and the poor.  We must let others know we do care, and we are here ready and willing to help!”

                    -Ladira D. James

                    Ministry Assistant at Lyke House; The Catholic Center at AUC

                    Clark Atlanta University

                    Atlanta, GA

The Catholic Social Ministry Gathering has been a blessing of a lifetime.  It has been an honor to not only attend the conference and be educated on ways I can implement Catholic social teaching, but to lobby on Capitol Hill to congressmen and women.  The gathering has opened our eyes to new ways of service and the different outreach people who genuinely care about domestic and global issues including our very own congressman John Lewis.  Meeting an iconic figure of the civil rights movement who is in agreement with Catholic social teachings only helps us in making the impact he did on the community we currently live in.  We will take all that we have learned to further implement catholic social teaching into our direct catholic community and those outside of our community. ”

-Alexis Agredo

Ministry Assistant at Lyke House; The Catholic Center at AUC

Spelman College

Atlanta, GA

Being here at the Catholic Social Justice Gathering has been such an eye opening experience. Being raised a Haitian Catholic, I have always been connected to my faith through prayer and watching my parents. But now to be here in the midst of all these Catholics who have professions  aimed at  improving the church directly has given me a whole different outlook on how the church works. Our talks on becoming, “a poor church, for the poor” as expressed by Pope Francis has driven conversations and thoughts about the transformation of the social work we do for the poor. I have come to understand that we must respect the culture and life style of the people we help by truly taking the time to know who they are. By doing that we can truly embody the image our Pope preaches.”

-Kévin Borgella

Minister Assistant at Lyke House at the AUC

Morehouse College

Atlanta, GA

Sister Gertrude  ILhemacho (check spelling)  FHM, Congregation Minister of the Franciscan Handmaids of the Most Pure Heart of Mary,  said that this was her first time attending The CSMG. She was attracted by the conference theme “Becoming a church that is Poor and for The Poor. “ She said that it was an awesome experience  because it was very informative and provided her an opportunity to share the mission of Pope Francis and engage with people of the same mind and heart.  She added that beyond her wildest expectation, CSMG afforded her the opportunity to have her voice heard on Capitol Hill as a church and community leader from New York.    She visited Senator Shumer’s and House Representative Rangel’s Office  with the New York Delegation to promote the church’s message to  Congress.

It is vital that ethnic groups like the Haitian Catholic community participate in this kind of gathering, to understand and support the great work of the Catholic Church for the poorest people around the world. The church is not only a community of liturgical prayer, it  is also a community of  action.  We learned that  The Conference of Catholic Bishops of the United States  hires three lawyers just to lobby  in the offices of US Senators and legislators  of United States and encourage the Catholic faithful to meet their Senator and US Representative on certain issues. Bishop Guy Sansaricq  exhorted his brothers and sisters of the Haitian Community and  Black Community  to always be in touch with their legislators.  He truly understands that the church cannot resolve all the human problems alone we must collaborate with otherprivate,public and church-related social agencies and activists.

 

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The concerns outlined by the speakers ranged from the local issues, such as the plight of grandparents taking care of grandchildren and struggling financially to keep their homes, to national and global issues, such as the need for policy-makers to hear the voice of the poor.  The fact that a mother of two working   full-time for a year at the current minimum wage earns an income below the current federal poverty line lingers in my mind.

 

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This gathering impressed on everyone the significance of the dedication of Pope Francis and the American Catholic Bishops to the poor.  It is important for all of us who as Christians profess to continue the mission of Jesus Christ to be deeply involved in carrying out the social teaching of our church.  Church organizations such as the Society of St. Vincent de Paul, the Conference of Major Superiors of Men, the Roundtable Association of Diocesan Social Action Directors, the Catholic Daughters of the Americas and Catholic Relief Services, among others have committed themselves to these social justice ministries.

Another highlight of the gathering was the performance of St. Camillus Multicultural Choir. One of its members is Msgr. Ray East, former director of Black Catholic ministry for the Archdiocese of Washington and one of our program hosts on Radio Solidarité. Nobody who attended the gathering will ever forget his thunderously applauded his vocal and preaching talent.

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It was a tremendous experience for me, and I’d like to offer special thanks to the p Sister Joanna Okereke, ) HHCJ,the program coordinator for the Subcommittee on Pastoral Care of Migrants, Refugees and Travelers of the Secretariat of Cultural Diversity in the Churchat the United States Conference of Catholic Bishops who invited me and Bishop Guy Sansaricq who allowed me to participate.

Let me close with this sentence from the late Archbishop Oscar Arnulfo Romero of San Salvador: “The dignity of the human person is the beginning of liberation.”

Brother Tob

For The National Center

P.S. We really exhort you to listen to Radio Solidarité. You will have an opportunity to hear beautiful presentations and educational workshops on Haiti, and to gain a better understanding of the colossal work of the Catholic Church in America.

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Conférence du ministère social

delegation of new york

La semaine dernière, j’ai été très heureux d’être parmi plus de 400 participants à la rencontre du ministère social catholique à Washington. Le thème de la conférence était: «Devenir une Église qui est pauvre et pour les pauvres». La réunion de cette année, du 2 février au 5 février 2014 à l’Hôtel Omni Shoreham à Washington DC, marque le 123e anniversaire de «Rerum Novarum», la grande encyclique du pape Léon XIII sur les droits et la dignité des travailleurs. Cette encyclique a inspiré ma foi et ma détermination en tant que chrétien haïtien catholique et a renforcé ma motivation à être toujours un témoin et un défenseur de la doctrine sociale de ma mère bien-aimée, l’Église catholique. Elle m’a rappelé avec force le souci de notre bien-aimé Saint Père François et des évêques catholiques américains pour les ex-détenus,  les personnes à faible revenu et les pauvres. Même si beaucoup de gens qui travaillent à temps plein aux États-Unis, gagnent-ils assez pour nourrir et prendre soin de leur famille? Est-ce que le travail est toujours une garantie contre la pauvreté et un certain bien-être sur terre?

Cette conférence a rassemblé des conférenciers et conférencières de grands calibres, y compris John L. Allen, rédacteur en chef adjoint de The Boston Globe et principal analyste du Vatican pour CNN. Le célébrant et le prédicateur de la messe d’ouverture était Mgr Jaime Soto, évêque de Sacramento, président du Sous-comité de La Campagne catholique pour le développement humain, tandis que la messe de clôture était présidée par Mgr Richard Pates E., évêque du diocèse des  Moines. Nous avons aussi noté la présence des journalistes David Brooks et Mark Shields. Il est important pour les travailleurs sociaux de continuer à poursuivre l’héritage de l’Église, à être le porte-parole des plus pauvres et les promoteurs de la justice et de la paix au nom de l’Église.

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En outre, lors de cette rencontre, il y avait plus de six ateliers: un atelier sur la pauvreté comme un défi à la stabilité de la famille; y compris la lutte contre la croissante inégalité de construire une économie de l’inclusion; protéger la vie de la dignité humaine et honorer la dignité des travailleurs pour des salaires justes; les enfants migrants, vulnérables et dans le besoin de protection; la crise du Moyen-Orient. Il y a eu également une visite à Capitol Hill afin de rappeler à nos législateurs les préoccupations des évêques catholiques américains sur la situation des pauvres, le salaire minimum, le deuxième acte afin de permettre aux anciens prisonniers d’avoir un emploi qui peut répondre aux besoins de leur famille. Il est important de se rappeler  que les États Unis compte aujourd’hui 46.5 millions de pauvres et 4.9 millions de familles américaines ont beaucoup de mal à mettre du pain sur la table pour leur famille sans oublier qu’une personne sur cinq dans notre planète vit avec moins d’un dollar par jour et 20 pays sont impliqués dans un conflit majeur.

Par ailleurs, j’ai été très content de rencontrer beaucoup de jeunes leaders et des personnes influentes dans notre église comme l’ancien directeur du Magazine des Pères Jésuites, le Père Tom Reese et j’ai eu la chance d’avoir un bref entretien avec lui pour Radio Télé Solidarité. Pour écouter cette interview avec le Père Reese cliquez sur ce lien:

http://www.youtube.com/watch?v=egYBeMwNDJs&feature=sharenoembed&list=UUi3LoGhSjsl1wH5a46FJVQ.

De plus, j’ai eu un entretien avec Sœur Johanna Okereke, la coordonnatrice de la diversité multiculturelle à la Conférence Épiscopale Américaine, USCCB, pour Radio Télé Solidarité. Sœur Johanna est une bonne amie de la communauté haïtienne. Elle participe presque toujours aux activités du Centre National de l’Apostolat haïtien à l’étranger. Pour écouter l’entrevue de la que Sœur Okereke  nous a accordée, veuillez cliquer sur ce lien:

http://www.youtube.com/watch?v=XvXfmwUU2Ww&list=UUi3LCoGhSjsl1wH5a46FJVQ&feature=share
J’ai pu aussi avoir un entretien pour Radio Télé Solidarité et le Bulletin Hebdomadaire avec la franciscaine Sr Heather Marie Deneen, CSSF. Elle a accepté de nous donner son opinion sur la conférence sur la justice sociale de 2014 de l’Église catholique américaine. Elle a affirmé que cette conférence a été «une expérience très révélatrice pour moi. C’était merveilleux d’entendre parler de tout le travail qui est en cours pour la justice sociale dans tout le pays et de rencontrer nos représentants et sénateurs pour défendre les pauvres dans nos communautés».

J’ai été très heureux aussi de rencontrer des leaders de la jeunesse du ministère noire d’Atlanta lors de ce rassemblement. Ils m’ont donné une entrevue pour Radio Télé Solidarité. Cliquez sur ce lien pour entendre l’entrevue:

http://www.youtube.com/watch?v=egYBeMwNDJs&list=UUi3LCoGhSjsl1wH5a46FJVQ&feature=share&index=1 et ci-joint vous trouverez leur opinion pour le Bulletin hebdomadaire du Centre National.

1. Participer au rassemblement ministère social catholique a vraiment été une expérience très enrichissante pour moi. Il m’a donné un aspect plus large de ce que le Pape François se bat pour instaurer quand il affirme que «nous sommes l’Eglise des pauvres, pour les pauvres». En tant que jeunes adultes, nous ne sommes pas l’avenir de l’Église, nous sommes l’Eglise, nous devons donc aller dans le monde comme défenseurs de l’Église, afin que nous puissions laisser les autres savoir que nous faisons, et que nous sommes ici prêts à les aider!

(Ladira D. James, Adjointe au ministère Lyke Maison,

Le Centre catholique de l’ASC

Clark Atlanta University

Atlanta, GA)

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2. Le rassemblement du ministère social catholique a été une bénédiction de toute une vie. Cela a été un honneur de participer non seulement à la conférence et être informés sur les moyens que je peux mettre en œuvre la doctrine sociale catholique, mais de faire pression sur les membres du Congres américain siégeant au Capitole. Le rassemblement a ouvert les yeux sur de nouvelles façons de servir et les différentes personnes qui se soucient réellement des problèmes nationaux et internationaux, y compris notre propre sénateur John Lewis. Avoir rencontré une figure emblématique du mouvement des droits civiques qui est en accord avec la doctrine sociale catholique nous aide à faire de l’impact sur la communauté que nous vivons actuellement. Nous allons prendre tout ce que nous avons appris pour mettre en œuvre l’enseignement social catholique dans et en dehors de notre communauté.

(Alexis Agredo

Adjoint au ministère Lyke Maison,

Le Centre catholique de l’ASC

Spelman College

Atlanta, GA)

3. Être ici au rassemblement sur la justice sociale catholique a été une expérience révélatrice. Ayant grandi catholique dans une famille haïtienne, j’ai toujours été relié à ma foi par la prière et de regarder mes parents. Mais maintenant, être ici, au milieu de tous ces catholiques qui travaillent pour l’amélioration de l’Église m’a donné toute une perspective différente sur la façon dont s’effectuent les travaux de l’Église. Nos discussions sur le thème «devenir une pauvre Église et pour les pauvres», comme exprimé par le pape François, a entraîné des conversations et des réflexions sur la transformation du travail social que nous faisons pour les pauvres. Je suis venu à comprendre que nous devons respecter la culture et le style de vie des personnes que nous aidons et vraiment prendre le temps de savoir qui ils sont. En faisant cela, nous pouvons vraiment incarner l’image de notre Pape.

(Kévin Borgella

Ministre adjoint à Lyke Maison à la CUA

Morehouse College

Atlanta, GA).

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4. Pour sa part, Sœur Gertrude Lhemacho, de la congrégation FHM, nous a fait savoir que sa première participation à cette conférence été une expérience extraordinaire, très instructive. Elle lui a donné l’occasion de partager la mission du Pape François et de s’engager avec des personnes d’un même esprit et d’un même entendement. Elle a ajouté qu’au-delà de ses attentes, la conférence lui a permit de faire entendre sa voix au Capitol Hill comme une dirigeante de l’Église et de la communauté de New York. Elle a visité les bureaux du  sénateur Shumer et du législateur Rangels; avec les représentants de la délégation de New York elle a fait passer le message de l’Église au Congrès.

Sister Okereke

Il est essentiel que les groupes ethniques, comme la communauté catholique haïtienne, participent à ce genre de rencontre, qu’ils comprennent et soutiennent l’excellent travail de l’Eglise catholique pour les personnes les plus pauvres du monde entier. L’Église n’est pas seulement de la liturgie ou la participation à la messe. Il s’agit également de l’action. Selon nos sources, la Conférence des évêques catholiques des États-Unis emploie trois avocats juste pour visiter les bureaux des sénateurs et des députés du pays et encourage les fidèles catholiques à visiter le bureau de leur sénateur et leurs députés sur certaines questions. Mgr Guy Sansaricq exhortait ses frères et sœurs de la communauté haïtienne et la communauté noire d’être toujours en contact avec leurs législateurs, car l’Église, seule, ne peut pas résoudre tous les problèmes humains.
L’une des questions soulevées à cette grande conférence est le souci du Pape François pour les plus démunis de notre planète et la nécessité nationale et mondiale pour les décideurs d’entendre la voix des pauvres. Beaucoup de mères aux États-Unis qui ont deux enfants travaillent toute l’année et à temps plein pour salaire minimum en-dessous du seuil de pauvreté.

Okereke005

Enfin, ce rassemblement a impressionné tous les participants pour le dévouement du Pape  François et des évêques catholiques américains envers les pauvres. D’où l’importance pour nous tous d’être profondément impliqués dans la réalisation de l’enseignement social de notre Église. Un autre point fort de la rencontre a été la performance de la chorale multiculturelle Saint-Camille. Un de ses membres est Mgr Ray O’Rient, l’ancien directeur du ministère des noirs catholiques de l’archidiocèse de Washington et l’un de nos animateurs à Radio Solidarité. Tous ceux qui étaient là n’oublieront pas le talent artistique de cette grande chorale. Ce fut vraiment une expérience formidable pour moi, et je tiens à remercier tout particulièrement la personne qui m’a invité, Sœur Joanna Okereke et Mgr Guy Sansaricq qui m’a permis de participer.
Frère Tob

P our le Centre National

 

********

CONSECRATION DE L’EGLISE NOTRE DAME D’HAITI A MIAMI LE 1ER FEVRIER 2014

Wenski

Le Samedi 1er Février la nouvelle Eglise de NOTRE DAME D’HAITI fut consacrée à Miami dans ce quartier de la ville qui s’appelle maintenant “Little Haiti.”

Une foule immense débordant l’enceinte du nouveau batiment assista dans le plus grand recueillement à ce service religieux qui dura plus de deux heures d’horloge.

Histoire.

Depuis les années quatre-vingt, les Haitiens commencèrent à s’etablir dans ce quartier de Miami. La nécessité d’une Eglise se fit sentir. Mais puisqu’un grand batiment d’une ancienne école catholique se dressait incoccupée  sur les lieux, l’auditorium de cette école servit de lieu de rassemblement et de celebrations. Mais le nombre des fidèles s’accrut rapidement et aujourd’hui plus de 3000 fidèles assistent aux messes dominicales. A l’occasion des fètes speciales et des retraites l’on est obligé de tout faire en plein air car plus de six mille participants viennent étancher leur soif de Dieu. Il fallait donc à tout prix construire une Eglise.

Mgr. Thomas Wenski, l’archevèque de Miami donna son plein appui au projet.Le Père Reginald Jean-Marie, l’administrateur de cette mission,entouré d’un comité solide de laics entreprit une ambitieuse levée de fonds. Ses fidèles répondirent généreusement en s’engageant à donner donner $100.00,  $200.00, $ 500.00, $1 000.00, $ 5 000.00 et meme davantage, chacun selon ses moyens. Des fètes et raffles furent organisées. Les dons arrivèrent de partout. De véritables miracles se produisirent. Plusieurs millions furent recueillis. Il a fallu maintenant obtenir les permits de l’Etat ce qui constitua une bataille royale car il a fallu aller au tribunal vaincre les objections de puissants adversaires du projet. Ensuite l’emploi d’architectes, d’ingénieurs, d’ouvriers de diverses spécialités exigea des négociations à n’en plus finir.

Enfin après des années d’efforts disciplinés et assidus, la construction du l’édifice fut achevée.

Devant une assistance de 5 évèques, une quatre-vingtaine de prètres et près d’un millier de fidèles, Mgr.Wenski procéda à la consecration de la nouvelle Eglise. L’édifice est simple, moderne, spacieux et élégant .

Deroulement:

Une chorale de plus de soixante members accompagnée d’orgue, de guitaristes et d’autres instruments musicaux fit retentir les voutes de mélodies vivantes et bien interprétées. L’archevèque Wenski conduisit tout le service en Créole. Son sermon d’une demi-heure en un Créole impeccable célébra la foi admirable du Père Réginald et de toute la communauté pour le succès de l’entreprise. Il insista sur l’enseignement biblique et catholique que ce qui compte en premier c’est la foi et la charité des fidèles. L’Eglise à construire est le corps du Christ constituée de pierre vivantes. Le nouvel edifice, tout beau qu’il soit, n’est pas d’abord ce que Dieu recherche. La sainteté des fidèles est l’objectif premier à poursuivre.

La très impressionante consécration de l’autel et des murs de la nouvelle Eglise avec le Saint Chrème se déroula avec beaucoup de solemnité ponctuée de chants liturgiques appropriés très bien executés.

Les mimes accompagnant plusieurs de ces cantiques ajoutèrent une dimension visuelle et édifiante aux gestes et proclamations  sacrées.

Terminons en félicitant chaleureusement le Père Jean-Marie pour son extraordinaire leadership en entreprenant et menant à bonne fin cette oeuvre magnifique qui s’élève comme un monument de foi.  La foule se mit debout pour applaudir très longtemps le Père Réginald quand il fit son entrée dans la procession manifestant ainsi de facon émouvante son appréciation et affection pour leur pasteur.  Nous devons féliciter aussi tous ceux qui l’ont accompagné et assisté à chaque étape de cette grande oeuvre. Félicitons chaleureusement Mgr. Thomas Wenski sans l’appui duquel rien ne pourrait se faire.  Son dévouement dépasse tout ce qu’on peut imaginer.

Il reste encore une dette de $1 500 000.00 à payer. Chers lecteurs, n’hésitez pas à verser votre généreuse quote-part.

Nous pouvons tous à juste titre ètre fiers de cette réalisation haitienne.

ENGLISH VERSION

 

Notre Dame

On Saturday February 1st, Archbishop Thomas Wenski consecrated a brand new Church in the area of Miami called Little Haiti. He was obviously very proud to preside at this celebration as he spent many years of his ministry in the service of this Haitian Catholic Community when he was a simple Parish Priest. His contribution to the progress and success of this portion of God’s people is outstanding.

Fr. Reginald Jean-Marie the current administrator of the “Pierre Toussaint Center” with the authorization and support of the Archbishop has been the main agent of the construction of this new sacred Edifice.

The School Auditorium used for Sunday services had become too exiguous for the weekends celebrations that attract regularly more than 3000 people. A new Church was needed.

Fr. Jean Marie, with his committee managed over the past six years to raise the millions of dollars required for the project, fought City Hall for the necessary building permits and went to court to defeat a thousand objections raised by powerful adversaries against the project, negotiated contracts with architects, engineers, contractors and what not.  The project finally came to completion.

A very enthusiastic and overjoyed assembly attended the consecration ceremony conducted by Archbishop Wenski in impeccable Creole. In his sermon he stressed that our legitimate pride for this new elegant Church should in no way distort our vision. What’s important is not a beautiful building in stone but a congregation of holy people united in love for God and one another. The Congregation clapped numerous times during his homily. He used holy oil to consecrate the altar and the walls of the Church. The choir’s performance was out of this world.

The Congregation gave a standing and prolonged ovation to Fr. Jean-Marie manifesting its appreciation and affection for this great leader of the community.

The celebration was extremely uplifting. Congratulations to Archbishop Wenski. Congratulations as well to Fr. Jean-Marie and his entire congregation! We are proud of you and of your achievement.

We hope that our lectors will not hesitate to send their donations so that “Notre Dame d’Haiti” can wipe out as soon as possible the remaining debt of $ 1 500 000.00 still owed to the bank.

Good to know                BLACK HISTORY MONTH CHEERS       Dcn. Paul Dorsinville

During this February, Black History Month, the American Church cheers for four hopefuls to the  honors  of the altar:

Venrable Pierre Toussaint (1776-1853)

Slave from Saint-Domingue (Haiti) and brought to New York. Successful hairdresser, he bought the freedom of his family and many others. He assisted his master’s widow and countless others of all races and situations. He founded orphanages, raised money for the first cathedral, supported nascent religious communities and personally nursed the sick during epidemics. He instigated “Catholic Charities”

Servant of God Mother Marie Elizabeth Lange (1784-1882)

Her family migrated from Limonade, Haiti to Santiago, Cuba then to Baltimore, MD in 1813. She started teaching catechism and reading to Black children despite the current law and founded with a few of her friends of the Haitian community St Francis Academy in the late 1820’s which graduates today its students to college next to the neighboring jail. In 1829 she founded the Oblate Sisters of the Providence, the first congregation of women of color in the U.S.A. She encountered opposition from Society and the Church. She persevered despite all and she died February 3, 1882.

Venerable Henriette Delille (1813-1862)

Born in New Orleans, LA, she was determined to help those in need. Despite poor health, resistance of the ruling population, lack of finances, taunts, lack of support from the Church and civil authority, she founded in 1842 the Congregation of the Sisters of the Holy Family dedicated to the instruction  of the ignorant and the slave.

Father Augustus Tolton (1854-1897)

First black Roman Catholic U.S. priest to be ordained in 1886. Former slave, he suffered rejection but was able to study formally in Rome. He led the development and construction of St. Monica’s Catholic Church as a black ‘National Parish Church’, completed in 1893. He led a dedicated, stressful and brief ministry and opened the way to others.

Pray for them. If you obtain a favor or miracle trough their intercession, please contact their respective guilds for documentation.

Detailed text and pictures at www.usccb.org/issues-and-action/cultural-diversity/african-american

+                               +                          +

Durant ce mois de Février dédié à l’Histoire des Noirs, l’Eglise Américaine championne 4 congénères candidats à la sainteté officielle de l’Eglise Catholique: Vénérable Pierre Toussaint, Mère Marie Elizabeth Lange, Vénérable Henrieette Delille et Père Augustus Tolton.

Nous pouvons les imiter et demander leur intercession. Si nous obtenons une faveur ou un miracle grâce à leur intervention, il est important d’ínformer leur guilde respective.

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Proverbes

Ou Fè Sèkey pou belmè ou, se manman ou ou mete ladan

Si ou nan rejiman bourik, fò pote ba

Fò ou dòmi kote Jan pou ou konnen wonfle Jan

De Je Pete pa Jwe Jo

Baton  ki bat chen blanch, se li ki bat chen nwè

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Brésil: les manifestations s’enferrent dans la violence

 

Des cartons incendiés dans une rue de Rio lors d’une manifestation, le 6 février 2014

Avec cet article

Six blessés dont un grave : encore une fois, des scènes de violence ont émaillé une manifestation, jeudi soir à Rio, et interrogent sur la capacité des forces de l’ordre à contenir les débordements à quatre mois de la Coupe du monde au Brésil (12 juin-13 juillet).

Ce pays d’environ 200 millions d’habitants avait déjà été secoué lors de la Coupe des Confédérations en juin dernier par d’immenses manifestations contre la hausse des prix des transports, la corruption, les investissements publics pour les événements sportifs (Coupe des Confédérations 2013, Mondial-2014 et JO-2016), et pour de meilleurs services publics (santé, éducation).

Ces mouvements débouchaient souvent sur des violences. De nombreuses manifestations corporatistes, à l’ampleur beaucoup plus limitée mais aux affrontements radicalisés par les anarchistes du Black Block, se sont produites les mois suivants.

Depuis novembre, Rio vivait une accalmie.

Mais jeudi après-midi, à l’appel du mouvement “Passe Livre”, plus d’un millier de manifestants contre une nouvelle hausse du prix du ticket d’autobus ont investi la gare “Central do Brasil”, la principale de Rio, d’abord dans un climat festif, puis de plus en plus tendu. Cette gare sera très fréquentée au cours du Mondial, dans une ville qui accueillera sept rencontres, dont la finale.

L’objectif de la manifestation était obscur : il s’agissait en fait de “libérer” la gare. En début de soirée, les voyageurs prenaient effectivement le train gratuitement sous les vivats des derniers manifestants.

Le calme était revenu après la tempête : pendant plusieurs heures, la gare et ses abords avaient d’abord été le théâtre d’affrontements entre des manifestants qui lançaient des projectiles et les forces de l’ordre qui répliquaient sans retenue.

“Cercle vicieux”

La charge est souvent brutale : les policiers militaires matraquent à tout-va, des manifestants comme de simples badauds. Des femmes, témoins d’un acte de brutalité de la part d’un membre de la police militaire, s’écrient : “Il vient de frapper un mec qui ne faisait rien!” Elles ont les larmes aux yeux, sous l’effet conjugué de la terreur et des gaz lacrymogènes.

“J’en ai vu un s’en prendre à un type qui brandissait une pancarte sans rien faire d’autre, j’ai vu une femme se faire tabasser contre un tourniquet”, raconte à l’AFP Natacha de Pina, une jeune employée de banque, devant les tourniquets défoncés.

Il y a au total six blessés, deux policiers et quatre civils, dont un cameraman de la chaîne de télévision brésilienne Bandeirantes qui se trouvait vendredi dans un état “très grave” après avoir été touché à la tête. Des photos et vidéos montrent le moment où Santiago Andrade est touché à la tête par un projectile.

Un reporter de la chaîne de télévision Globo News a assuré que l’engin avait été lancé par la police, alors que celle-ci a affirmé qu’il l’avait été par un manifestant.

Vendredi soir, selon les premiers éléments de l’enquête il s’agissait sans doute d’une fusée de feux d’artifice, “fréquente dans les manifestations”, a précisé Elington Cacella, de l’Escadron de déminage des troupes d’élite.

La PM, quant à elle, avait lancé une grenade provoquant une forte détonation, dans le hall de la gare pour l’évacuer, a observé un journaliste de l’AFP, également témoin de coups de matraques portés à l’aveuglette.

Les méthodes de la PM, héritées de la dictature (1964-1985), sont régulièrement dénoncées au Brésil. “La police militaire n’est pas préparée, j’espère qu’elle sera mieux entraînée d’ici au Mondial”, confie à l’AFP Alba Zaluar, professeur à l’Université de l’Etat de Rio de Janeiro (UERJ).

Toutefois le professeur déplore également “le comportement infantile et irresponsable” des manifestants.

“On entre dans un cercle vicieux extrêmement nuisible au développement d’une culture civique et démocratique, avec la police et ces groupes de manifestants qui agissent violemment”, esstime pour sa part José Augusto Rodrigues de l’UERJ.

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First Reading:
Psalm:
SecondReading:
Gospel:
Isaiah   58:7-10
Psalm   112:4-9
1   Corinthians 2:1-5
Matthew   5:13-16

 

SpiritualReflexion  of   Sister Jamie Phelps PHD

 

 CHRISTIANS AS THE LIGHT AND SALT OF THE EARTH

REFLECTION

Last Sunday’s readings reflected on the coming of a messianic prophet and his presentation in the Temple.  The Gospel reading tells of how Simeon identified Jesus as “a light for revelation to the Gentiles, and glory for your people Israel.” Continuing the metaphor of Light the Readings for the Fifth Sunday in Ordinary Time. 

 

Isaiah instructs Israel how they can incur God’s favor and rise from the gloom that seems to envelop their life.  They must become the light of the nations by embodying God’s universal compassionate love.

Share your bread with the hungry,
shelter the oppressed and the homeless;
clothe the naked when you see them,
and do not turn your back on your own
.

In the Gospel Jesus reminds us that today we Christians have been called to be the “salt of the earth” and the “light to the world” by doing good deeds and glorifying God.  Paul’s Corinthian text reminds that because of the Holy Spirit’s power working in them, good people are “lights in the darkness.”  They are gracious, merciful and just and “give to the poor”. Their hearts are firm, steadfast and know no fear because they trust in God.

As we celebrate Black History Month to commemorate those among the African American and African, African American and entire African Diasporic Community we recall those men and women who struggled for the recognition of the human dignity of African Peoples and their contributions to church and society.  These men and women were “lights to the world” who inspired by their faith and empowered by the Holy Spirit acted courageously for the full participation of African Americans within the United States.  This week we focus on Sojouner Truth a 19th century Methodist advocate for the emancipation and liberation of Africans and African Americans (those African who were born in the United States) in the United States and Dr. Martin Luther King Jr, a Baptist minister who was called to be the official spokesperson for the 19th century Civil Rights Movement.

Sojourner Truth-19th Century Liberator[1]

Sojourner Truth, who was born Isabella Baumfree around 1797.  She escaped slavery in Maryland, married a fellow slave Robert but their slave master John Dumant did not recognize the marriage and separated them.  Later Isabella married an older slave Thomas and had three children Peter, Elizabeth, and Sophia.  Isabella escaped slavery with her daughter Sophia and later rescued Peter from enslavement in Alabama.  They lived together in New York until 1939.

.  After converting to Christianity as an adult she changed her name to Sojourner Truth and devoted herself as active Methodist. She joined the Northampton Association of Education and Industry which struggle for the abolition of slavery and women’s rights. She was active during the Civil War by recruiting Blacks for the Union Army and encouraging Abraham Lincoln to emancipate the slaves.  She attempted to desegregate the streetcars in Washington D.C. and participated in the movement to “secure land grants from the for former slaves”

She died a natural death in her home in Battle Creek Michigan on November 26, 1883.

Martin Luther King Jr. –Twentieth Century Liberator[2]

Martin Luther King Jr. was born and named Michael King Jr. in Atlanta Georgia on January 15, 1929 as the middle child of Michael King Sr. and Alberta Williams King. His maternal grandfather A.D. Williams was a rural minister who moved to Atlanta to pastor the small Ebenezer Baptist Church which he nurtured into a large forceful congregation. Martin Luther King’s father Michael King Sr. who came from a poor sharecropper family, became its pastor when A.D. Williams died. Martin grew up in the midst of a strong Baptist family whose father struggled against racism and segregation which he considered an “affront to God’s will.”  Martin was a very intelligent child. He completed grade and high school at an accelerated rate and entered Morehouse College in Atlanta at age 15.  The he struggled with his faith  as an adolescent.  A bible class he participated in during his junior year of college renewed his faith he decided to enter Crozier Theological Seminary in Chester Pennsylvania. As he was in the process of completing his doctoral dissertation at Theology at Boston University  he met and married Coretta Scott and had four children. After completing his doctorate in 1955 he was selected to lead the Civil Rights movement by the older clergy who had assembled in response to the persistent arrests of those who were protesting the segregation in public service accommodations ( restaurants and bus services etc,)  He became  leader within the Christian Southern Leadership Conference and co-pastor of Ebenezer Baptist Church he continued his social justice work  and began to articulate the link between  discrimination, poverty and the war in Vietnam.   After years of demonstrations and confrontation of social injustice within the United States and throughout the world he was was killed by James Earl Ray.

Both Sojourner Truth and Martin Luther King, like Jesus, gave their lives for  the cause of  establishing communion between all peoples because they recognized that we were all members of  the one Family of God.  Both realized that the Spirit had empowered them to be the “salt of the earth” and “lights to the world” around them leading others to live out their Christian vocations by serving those who were in need.  They spent their lives to help us recognize that we were called to live in communion and right relationships with all human beings enriched by the diversity of race, culture, class and gender created by God.
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