REFLECTIONS ON THE 16TH SUNDAY IN ORDINARY TIME (July 21st, 2013)

REFLECTIONS ON THE 16TH SUNDAY IN ORDINARY TIME (July 21st, 2013)
Genesis 18, 1-19; Psalm 15; Colossians 1, 24-28; Luke 10, 38-42

By +Guy Sansaricq.

Today’s readings take us to a small village where Jesus was the dinner guest of two sisters. One of them Martha busied herself preparing the meal while Mary the other sister sat at the feet of Jesus drinking with infinite delight his every word. Martha somewhat upset asked Jesus to dispatch her sister to the kitchen. Jesus’ answer provides the key message of the day. “Martha, Martha you are anxious and worried about many things. There is need of only one thing. Mary has chosen the better part and it will not be taken from her.” Most people tend to sympathize with Martha who is active, diligent and dedicated. Mary looks a little bit out of touch. Is she really the one we should emulate?

Jesus simply stresses here the importance of not being anxious, confused and constantly upset. Actions and good deeds of course yes! Yet, active people need to be grounded and rooted in faith and prayer otherwise they become nervous, irritable and agitated. Action and prayer must go hand in hand. For heaven’s sake, set priorities in your life! Strive to be at once Martha and Mary, both prayerful and active! Genuine prayer leads inevitably to action. It sets our minds on the essential!

The lesson to retain: “Be active but not agitated, not granting the same value to everything, focusing on what comes first “Blessed are they who have kept the word with a generous heart and yield a harvest through perseverance.”(Luke 8, 15) Rich harvests flourish in peaceful hearts, rooted in prayer.

REFLEXIONS SUR LES TEXTES DU 16ème DIMANCHE DU TEMPS ORDINAIRE (21 Juillet 2013)
Genèse 18, 1-9; Psaume 15; Colossiens 1, 24-28; Luc 10. 38-42

Nous nous retrouvons ici à Béthanie, chez Lazare et ses deux sœurs Marthe et Marie. Marthe est active, zélée et se met vite à préparer le repas. Marie elle, assise aux pieds de Jésus, boit avec délices tous les mots qui sortent de ses lèvres. Marthe quelque peu agacée demande à Jésus de lui dépêcher sa soeur pour préparer le repas. La réponse de Jésus est inoubliable. Elle fera l’objet de notre méditation.
“Marthe, Tu te soucies et t’agites pour beaucoup de choses. Pourtant il en faut peu, une seule même. C’est Marie qui a choisi la meilleure part; elle ne lui sera pas enlevée.”

Il y en a qui ont voulu voir ici une déclaration sur la supériorité de la contemplation par rapport à l’action. Mais, c’est parler vite. Tous les discours de Jésus soulignent l’importance des actes qui traduisent l’authenticité des intentions. L’Évangile ne nous appelle pas à passer notre vie à genou.

Jésus est très tendre dans sa réponse à Marthe. Il lui reproche quand même son anxiété et la multiplicité de ses soucis. Ce qu’il faut retenir c’est la nécessité de savoir discerner l’essentiel dans tout ce qu’on fait. Il faut fixer les yeux sur le but premier que l’on recherche. Il faut d’abord connaitre Jésus, connaitre sa Parole, tomber amoureux de cette vérité qui s’est faite homme et ensuite dans la paix et sans confusion ni anxiété se mettre tout entier à son service. Il faut être à la fois Marthe et Marie!

Il y a parfois des chrétiens qui sont extrêmement actifs mais ayant perdu leur enracinement dans la prière et les sacrements deviennent énervés et irritables au plus haut point. Sans s’en rendre compte
Ils défigurent l’Évangile. La leçon à garder: “Sois actif mais reste enraciné dans l’amour du Christ.”

Bénis soient ceux qui écoutent la parole et qui portent des fruits en abondance! (Luc 8, 15)
Monseigneur Guy Sansaricq

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Sterling Example for Haitians

Dr. Jean-Claude Jean François, the rector of the University Jean Price- Mars in Hinche, is a sterling example of a man who had to struggle as a youth but has achieved a position of great eminence. In an interview with me on Radio Télé Solidarité, he talked about his primary and secondary studies in Hinche, then recalled the problem of having to borrow money to pay for his plane ticket to Geneva, Switzerland, to study. So he had to work to pay for his studies.
At the University of Geneva, he obtained a master’s degree in business management. Geneva is the second most populous city in Switzerland, and home to a broad array of international organizations. Switzerland has a highly educated and professional population, including about 2,000 Haitians. Many of these Haitians are nurses, who bring honor to our motherland, because they occupy prestigious positions in Swiss hospitals. Following his studies in Geneva, Dr. François went on to earn a doctorate in economics from the University of Grenoble, France.
In the interview, Dr. François talked of the history of the University Jean Price-Mars, founded after the earthquake of 2010. The university offers courses in nursing, civil engineering, agronomy, accounting and a master’s degree in business law. It currently has 600 students and is building a campus that can accommodate 6,000 students. He said it’s unclear how long it will take to complete construction on this campus, because of the uncertain financial situation.
Dr. François exhorted his brother and sister Haitian professionals in the diaspora to come and work with him in Hinche or to help a student cover the tuition cost of $2,000 Haitian per semester. He said that there is a craze for young people to have a university education in Haiti, but they face the challenge of finding a way to pay for courses. Young people are also very concerned about their future after they have completed their university studies. The university is well aware of those concerns, and it responds by training students to start their own companies.


In Haiti’s Central Plateau, the University of Jean Price-Mars is one of three universities. The others are the University of Haiti, which offers courses in law and agronomy, and the University of Notre Dame, which has a school of nursing. He said the Haitian government is building a technical school that can accommodate 1,000 students.
Despite the presence of three universities, the Central Plateau suffers significant insecurity. Farmers are forced to sleep with their animals in their home to prevent unscrupulous people from stealing them during the night. Peasants have no jobs, and many young people have fallen into in prostitution. Nongovernmental organizations have helped a lot, but funding problems have caused them to reduce the size of their staffs.
Dr. François has lived in Geneva for more than 35 years. He travels back and forth between Geneva and Hinche to lead the university. His example deserves to be followed by other Haitian professionals in the diaspora. The interview with Dr. Francois will be broadcast on Sunday, July 21, at 9:00 PM.
Brother Buteau (Brother Tob)
For The National Center

Adieu Père Chacha et Bienvenu au Père Nesly Jean Jacques

Le Père Romel Charelus surnommé familièrement Père Chacha de la congrégation des Pères Montfortain a célébré sa messe d’adieu à la paroisse de Ste Brigid du diocèse de Rockville Centre le Dimanche 14 Juillet 2013. Le Père Chacha exerça son ministère pendant 6 ans à la paroisse Ste Brigide de West Bury.

La Communauté Haïtienne de cette paroisse est l’une des grandes communautés de foi de la pastorale Haïtienne du diocèse de Rockville Centre. Elle a une chorale qui nous rappelle les grandes célébrations Eucharistiques de l’Église Catholique d’Haiti.

Chorale Westburry-14

La communauté Haïtienne de Westbury accueille depuis quelques temps un prêtre HAITIEN de la Congrégation des Pères Montfortain comme leader spirituel. Le Prêtre Montfortain Nesly Jean Jacques, originaire de Jean Rabel et ordonné prêtre en l’année 2000 est le successeur du Père Chacha à la paroisse de Westbury. À la fin de la messe d’adieu du Père Chacha il accorda un bref entretien à Radio Télé Solidarité où il nous fit savoir qu’il est l’un des lecteurs du bulletin Hebdomadaire du Centre National.
Pere Jean Jacques-2

La paroisse Ste Brigid est sa première mission à l’étranger. Il est très optimiste et à l’air d’un prêtre très dynamique qui croit combien il est important de travailler en équipe. Il se propose de continuer le travail d’évangélisation de ses prédécesseurs.
href=”https://solidariteflash.files.wordpress.com/2013/07/pere-jean-jacques-2.jpg”>Pere Jean Jacques-2

Ce fut une messe remplie d’émotion. Le Père Chacha mentionna dans son homélie que son ministère à la paroisse de Ste Brigide fut sa première expérience de missionnaire Montfortain en terre étrangère. Il exprima sa reconnaissance au Curé Sortant Father Ralph, les dynamiques sœurs des Filles de Marie, Soeur Cecilia et soeur Bruno et tous ceux et celles qui l’ont supporté dans son ministère à Ste Brigide une paroisse qui est devenue une véritable famille pour lui. Le bulletin du Centre National de l’Apostolat HAITIEN à l’étranger tient à rendre un vibrant hommage au Père Chacha pour son humilité sa grande chaleur humaine, son grand amour pour sa mère l’Église Catholique et sa grande proximité avec la communauté de foi de la paroisse de Ste Brigide.
Father Chacha22

Quant au Père Nesly Jean Jacques il exprima sa grande joie d’assumer la succession du Père Chacha. Il rassura les fidèles qu’il va suivre les traces de ses confrères Montfortain. Dans sa brève présentation il mentionna qu’Il fut le vicaire du Père Cacha au début de son ministère comme prêtre, il est heureux de venir le remplacer. Le Personnel du bulletin Hebdomadaire du Centre lui souhaite du succès dans son ministère à Westbury.

Enfin ce fut une grande célébration Eucharistique pour remercier le Seigneur pour tout ce qu’il a accompli au cours du ministère du Père Chacha à Ste Brigide. Ce fut aussi pour le peuple de Dieu l’occasion d’exprimer sa reconnaissance au Père Chacha et à la Congrégation des Pères Montfortain qui est très aimée et respectée dans la Diaspora.

Nous vous invitons à cliquer sur les links de cet article pour voir la messe d’Adieu du Père Chacha et pour entendre le premier entretien Du Père Nesly à Radio Télé Solidarité. Le Centre National de l’Apostolat HAITIEN à l’étranger souhaite du succès aux pères Chacha et Nestly dans leur nouveau ministère.

Frère Buteau (Brother Tob)
Pour le Centre National
Good Bye Father Chacha and Welcome Father Nesly Jean Jacques

Father Romel Charelus (Chacha for short) of the Montfort Fathers celebrated his farewell Mass in the parish of St. Brigid on Sunday, July 14, 2013. Father Chacha ministered for six years in this parish of Westbury in Long Island as spiritual leader of the Haitian Community.
The Haitian Community of this parish is one of the largest Haitian Catholic communities of the diocese of Rockville Centre. It has a choir that reminds us of the great Eucharistic celebrations of the Catholic Church in Haiti. Let us point out that the Haitian community of Westbury has had for some time a Haitian priest of the congregation of the Montfort Fathers as spiritual leader. The Monfort priest Nesly Jean Jacques is a native of Jean Rabel and was ordained a priest in the year 2000 . He is the successor of Father Chacha in St Brigid. At the end of the farewell Mass, Father Nesly gave a brief interview to Radio TV Solidarité. He told us that he is one of the readers of the weekly Bulletin of the National Center and that St. Brigid parish is his first mission abroad. He is very optimistic, looks like a very dynamic priest who believes in the value of teamwork. Fr. Nesly wants to continue the work of the Haitian Montfort Fathers in the parish of Westbury. It was a Eucharistic celebration filled with emotion, Father Chacha mentioned in his homily that his ministry in the parish of St. Brigid was his first experience as a missionary in foreign land.
He expressed his gratitude to the former Pastor of Ste Brigid namely Father Ralph, the dynamic sisters of the Daughters of Mary, Sister Cecilia and Sister Bruno and all those who supported his ministry in the parish. He added that St Brigid parish is like a family to him. The weekly Bulletin of the National Center of the Haitian Apostolate wishes to pay a heartfelt tribute to Father Chacha for his humility, his great human warmth, his great love for his mother the Catholic Church and his close relationship with his faithful. Father Jean Jacques Nesly on his part expressed his great joy at succeeding Father Chacha and assured all that he will follow in the footsteps of his Montfort brothers in St Brigid. Father Nesly is from Jean Rabel. He was ordained a priest in 2000. In his brief presentation he mentioned that he was the vicar of Father Chacha at the beginning of his ministry as a priest. He is happy to come to replace Father Chacha. He seems to be a very dynamic and very open spiritual priest.. The Personnel of the Weekly Bulletin of the Natonal Center wishes him success in his new ministry. Finally it was a great Eucharistic celebration to thank the Lord for all he has done in the life of father Chacha at St. Brigid.
It was also the occasion for the people of God to express gratitude to Father Chacha and the well loved and respected Congregation of the Montfort Fathers. Please CLICK on the links of this article to see the Farewell Mass of Father Chacha and to hear the first interview From Father Nesly at Radio TV Solidarity

Brother Buteau (Brother Tob) For the National Center

CONGRÈS CHARISMATIQUE DES HAITIENS DE MONTREAL.

Le Groupe de prière Gethsémani de la communauté Catholique Haïtienne de Montréal vient d’organiser son septième Congrès Charismatique au Centre Charbonneau, l’un des immeubles du Stade Olympique de la Ville. Les activités débutèrent le vendredi soir 11 Juillet et continuèrent jusqu’au Dimanche 14 Juillet vers quatre heures de l’après-midi.

En cette année de la Foi, il n’était pas surprenant que le thème choisi fût “Marcher dans la Foi.”

Les animateurs musicaux furent Jean-Robert Thémistocle et Gilbert Dabady accompagnés par des organistes de première qualité. Il est rare de trouver des animateurs musicaux de si grande classe. Leur ferveur, leur enthousiasme élevèrent les esprits au sommet de la louange et de l’adoration.

Mme Rigaud, la présidente du groupe de prière, Mr. Berthony Jonas l’un de ses principaux assistants et près d’une centaine de volontaires donnèrent toute leur mesure pour créer tout au cours de ces trois jours un climat de joie, de paix et d’exaltation religieuse. A Dieu seul soit la louange et la gloire!

Parmi les conférenciers l’on pouvait compter le Père Dimitri Démesmin, venu des Cayes (Haiti), le Père Roger Paulin, prêtre Canadien en ministère en France, Soeur Claire Gagné, soeur de la Charité de St Louis militant en Haiti, Mme Michèle Fils-Aimé de Queens NY et Mgr. Guy Sansaricq de Brooklyn NY.

La première Conférence s’inspira du texte Hébreux 11 et fut prononcée par Mgr. Sansaricq. L’assistance fut invitée à s’émerveiller de la foi des ancêtres tels qu’Abel, Henock, Noé, Abraham, Moise, Samuel etc. Nous aussi devons marcher sur les pas de Moise qui lui “traversa le désert comme s’il voyait l’invisible.” Par la foi, des murailles s’effondrèrent, la gueule des lions se ferma, les mers s’ouvrirent pour donner passage au peuple des croyants. La foi donne des ailes. L’homme juste vit de la foi.

Le lendemain ce fut le tour du Père Roger Paulin de faire briller la foi des apôtres à partir de Mt. 16, 18-19. A l’homélie de la messe du jour qui suivit peu après, il renforça ses enseignements précédents
en exhortant les fidèles à mettre leur confiance entière en ce Dieu d’amour et de vie et en Jésus image visible du Dieu invisible. (Jn. 3, 36)

Avant la grande session de prières de guérison, Soeur Claire se basant sur Luc 1, 45 pointa du doigt Marie la femme de la foi. Tout le monde frémit de joie en posant le regard sur “celle qui a cru.”

Mr Henri Lemay, directeur du mouvement charismatique du diocèse de Montréal intervint également pour inviter le public à marcher dans la foi. Père Dimitri mit le feu dans l’assemblée en faisant admirer la foi irrésistible du Centurion. Mme Michèle Fils-Aimé reprit ensuite l’exemple d’Abraham avant que finalement Mgr. Sansaricq s’appuyant sur 2 Cor, 5, 7 clôtures la soirée en demandant une fois de plus à l’assistance de “marcher dans la foi.” “Nous cheminons dans la foi non dans la claire vision.” La foi nous remplit de hardiesse même quand nous sommes encore enveloppés d’obscurité. La vision c’est pour plus tard, pour le moment, la foi est comme la lampe sur nos pas. Les ombres de la nuit ne diminuent en rien cette sainte assurance qui nous soutient et cette hardiesse qui est l’apanage du croyant.

Toute la journée quoique parsemée d’enseignements brefs et riches de contenus, fut pleine à replet de prières, de louange et de saintes expériences. Tous les prêtres passèrent des heures au confessionnal.
Le millier de personnes présentes depuis 8 Am ne semblait ne pas vouloir s’en aller à 9 pm. Les prières de guérison essentiellement animées par Soeur Claire furent particulièrement intenses
.

La procession de fin de soirée avec le St Sacrement bien menée par le Père Paulin donna lieu à une explosion de louanges et d’allégresse comparable sans doute à la scène biblique du Dimanche des Rameaux. La foule en liesse acclama le Seigneur de tout son Cœur, de tout son Corps et de tous ses chants et de toute son âme. Ce fut un spectacle inoubliable!

Le dimanche 14 Juillet, la salle se remplit très vite à partir de 9 a. M.
Après la récitation du chapelet et des moments de chants et de prières de louange, Père Dimitri reprit la parole pour proclamer que notre victoire est assurée par la foi. (2 Tim. 4-7)
Sa prédication très vivante fut suivie de touchants appels à l’Esprit-Saint.

L’on arriva ainsi au moment de la messe de clôture. Mgr. St Antoine évêque auxiliaire émérite du Diocèse de Montréal se présenta pour présider à cette célébration. Au moment du sermon, il parla à peu près dix minutes pour transmettre les bons vœux de l’Archevêque de Montréal qui tenait à exprimer son appui chaleureux aux organisateurs du Congrès. Ses quelques mots furent suivis d’un cantique de fête à la suite duquel Mgr. Sansaricq prit la parole pour apporter le message final du Congrès. Rappelant la hardiesse de la foi d’Abraham et de Moise, Il exhorta l’assemblée à rester inébranlable dans la foi. Il s’attarda ensuite à souligner la distinction du Nouveau Testament par rapport à l’Ancien. Pour nous, membres du Nouveau Testament notre foi se fixe sur “LE MYSTÈRE DU CHRIST.” Le Christ mort et Ressuscité est la tête du Corps. La gloire du Christ Ressuscité se répand sur nous ne reste pas confinée au seul Corps glorifié du Seigneur. L’Église est la plénitude du Christ, c’est l’accomplissement de la mission du Christ. Sans l’Église, la mort et la Résurrection du Christ aurait été vaine. L‘on ne peut donc pas croire dans le Christ sans en même temps croire dans l’Église. C’est par l’Église que le Christ obtient sa pleine stature.

L’Église est la fontaine de grâce, L’Église est l’intégration dans le Corps du Christ de tous ceux qui croient. C’est le peuple uni et indivisible qui marche vers la Nouvelle Jérusalem,” cité sainte dont Dieu est l’architecte et le bâtisseur.” L’exemple du Bon Samaritain dans l’Évangile du jour fait bien reluire à nos yeux le lien indissoluble entre la foi et la charité. La foi, l’espérance et la charité sont comme trois fillettes qui dansent ensemble en se serrant la main. Pas de foi sans charité et sans espérance. Le zèle du Bon Samaritain s’enracine dans la foi. La foi exige la charité. Ainsi donc, si vous n’avez pas d’engagement de service, c’est signe que votre foi est inexistante.

Que ce Congrès sur la foi nous enhardisse à être à Montréal des champions brulants de foi comme Moise, embrasés d’espérance comme le Centurion et éclatants d’amour comme le Bon Samaritain.

L’on ne peut pas conclure sans signaler la participation édifiante et rafraichissante d’un groupe d’une vingtaine de fillettes qui souvent gagnèrent la scène pour des mimes religieux. Le mime qui souleva le plus d’enthousiasme fut celui qui prit place après la communion au moment de l’action de grâce de la messe de clôture. Ces jeunes filles magnifiant la Croix du Christ, source de toutes grâces, soulevèrent par des mouvements rythmés une grande croix en toile blanche. Avec des pas ça dansés au son d’un cantique approprié elles descendirent dans l’assemblée qui se vit ainsi joyeusement blottie à l’ombre de la croix glorieuse.

Le Centre National de l’Apostolat HAITIEN se réjouit au plus haut point de l’existence à Montréal d’une communauté de foi vibrante de charité, d’amour et d’action de grâce. Que l’année prochaine à l’occasion du huitième Congrès charismatique de Montréal, l’on se rende en grande foule à cette assemblée de grâce aux résonances célestes!

The seventh Charismatic Congress of the Catholics in Montreal.

The Prayer Group Gethsemane held a Haitian Charismatic Congress in Montreal from July 12-July 14th.
The selected theme was “Walk by Faith.”

Some one thousand joyful faithful participated in these joyful days of praise and worship.

This was a very well planned event involving exceptionally beautiful musical animation, great speakers and tremendous moments of praise, worship and healing prayers. A troop of young girls were at hand to frequently come to the stage and mime biblical scenes.

Among the speakers we can name Fr. Dimitri Demesmin a young charismatic priest from Haiti, Sister Claire Gagne a Canadian Sister who has been in ministry in Haiti for more than thirty years, Bishop Guy Sansaricq auxiliary Bishop of Brooklyn, Fr. Roger Paulin a Canadian priest who exercises his ministry in France. As lay persons, there were Ms. Michèle Fils-Aime a prayer group leader from Queens and Mr. Henri Lemay a Canadian Charismatic leader.

The teachings were all about the power of faith in both the Old and the New Testament. Faith gives wings. The just man lives by faith. Now we walk by faith not by sight. The examples in the Old Testament of Abraham, Moses, Samuel, Daniel were given. In the New Testament, of course we had the examples of the Centurion, the apostles and Mary “the woman of faith.”

Of course faith is called to blossom in deeds of hope and charity.The whole event conducted in the Olympic Stadium in Montreal was very successful. A similar Congress will be held next year on July 13 to 15th. Mark your calendar.
Les Cantaves-Reunion familliale

Madame Latortue
Radio Télé solidarité profita de l’occasion pour accorder des entretiens à plusieurs membres de cette famille au cours de cette journée mémorable. La Doyenne de Cette Famille Madame veuve Edner Latortue surnommée Manmie Ti Dé et l’une des pionnières de la communauté Haitienne de Huntington nous dit sa grande joie de voir Les Cantaves réunis en si grand nombre et continua pour nous dire que cette rencontre lui rappelle son feu père Chrispin Cantave qui chaque soir réunissait tous ses enfants pour des séances de prière. Manmie Dé est âgée de 82 ans. Elle est une fervente catholique et est la mère de quatre enfants.

Quant à notre sœur et amie Madame veuve Elda Cantave Romulus, l’un des leaders de cette rencontre elle nous fit savoir l’importance de cette réunion pour la famille Cantave. Elle mentionna les noms de certains grands absents de cette rencontre tels la regrettée Sœur Laurence Cantave, Joseph Cantave et Mr Edner Latortue qui sont déjà retournés à la maison du Père. Madame Elda est une éducatrice et l’une des femmes Modèles de la communauté Haïtienne de Long Island.

On doit mentionner que les Cantaves se sont réunis dans un premier temps sur un parc de long Island pour des échanges, une saine détente et un repas en commun. Dans la soirée ils se payèrent une soirée de Gala à « Chez Mireille Restaurant » à Westbury.

Le Personnel du Bulletin du centre National de l’apostolat haïtien se réjouit de relever ces rencontres de famille un peu partout dans la diaspora haitienne. Monseigneur Guy Sansaricq et le Père Yvon Pierre profitent de l’occasion pour saluer les Cantaves tout en leur assurant de leurs humbles prières.
Brother Tob

Eldacantave
The Cantave Family held her family reunion on Saturday, July 13, 2013 in Long Island. It was a very emotional moment for the family members who came from across the United States and Canada for this great traditional family gathering.

Famille Cantave

Radio TV solidarité took the opportunity to interview several members of this family during this memorable day. The Dean Mrs. Family Edner Latortue known as Manmie Ti De, one of the pioneers of the Haitian community of Huntington told us of her great joy to see the Cantaves faithful to this family tradition. She continued to tell us that this meeting reminds of her late father Chrispin Cantave who gathered his children around him every night for common prayer. Manmie Ti Dé is 82 years old. She is a devout Catholic and the mother of four.

Our sister and friend the widow Elda Cantave Romulus, one of the leaders of this meeting stressed the importance of this meeting for the CANTAVE family. Family values are passed on to the next generation. She mentioned the names of some prominent family members who are sadly absent from this meeting such as the late Sister Laurence Cantave MIC , Joseph Cantave Edner and Mr Latortue who have returned to the Father’s house. Mrs. Elda is an educator and one of the icons of the Haitian community in Long Island

The Cantaves met initially on a park of long Island for relaxation and a good picnic meal. In the evening they had a a more formal dinner at “Chez Mireille Restaurant” in Westbury

The staff of the Bulletin of the National Center of the Haitian Apostolate is happy to see the persistence of these very important family reunions in the Diaspora. Bishop Guy Sansaricq and Father Yvon Pierre take the opportunity to salute the Cantave family and ensure them of their humble prayers.
Brother Tob
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Obama: ‘Trayvon Martin could have been me 35 years ago’

President Barack Obama speaks about the Trayvon Martin case in the press briefing room at the White House in Washington, July 19, 2013.
By Michael O’Brien, Political Reporter, NBC News
President Barack Obama made a surprise appearance at the White House Friday to discuss African-Americans’ reaction to last weekend’s verdict in the George Zimmerman case, saying that “Trayvon Martin could have been me 35 years ago.”
“You know, when Trayvon Martin was first shot, I said that this could have been my son. Another way of saying that is Trayvon Martin could have been me 35 years ago. And when you think about why, in the African- American community at least, there’s a lot of pain around what happened here, I think it’s important to recognize that the African- American community is looking at this issue through a set of experiences and a history that — that doesn’t go away,” he said.
Making a surprise appearance in the White House press room, President Obama discusses his views on the Trayvon Martin verdict, and how it feels as an African American to have these “inescapable” experiences.
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Obama addressed the issue personally as well, saying, “There are very few African-American men in this country who haven’t had the experience of being followed when they are shopping at a department store. And that includes me.”
He recalled his own experiences before becoming a nationally-recognized politician, noting, “There are very few African- American men who haven’t had the experience of walking across the street and hearing the locks click on the doors of cars. That happens to me, at least before I was a senator. There are very few African-Americans who haven’t had the experience of getting on an elevator and a woman clutching her purse nervously and holding her breath until she had a chance to get off.”
And he contended that these attitudes often shape perceptions in the United States.
“I don’t want to exaggerate this, but those sets of experiences inform how the African-American community interprets what happened one night in Florida and it’s inescapable for people to bring those experiences to bear,” he said.
Asked if the president had thoroughly contemplated his remarks, White House Press Secretary Jay Carney said, “I don’t think there’s any question, and you can judge by what he just said and how he said it, he knows what he thinks and he knows what he feels, and he had not just in the past week but for a good portion of his life given a lot of thought to these issues.”
Obama also suggested that the outcome of the case could have been different if Martin were white. “If a white male teen would have been involved in this scenario,” he said, “both the outcome and the aftermath might have been different.”
The president also nodded to the Justice Department investigation which is probing whether or not to bring federal civil rights charges against Zimmerman. But Obama also urged state and local officials to review their own procedures to see how to improve their law enforcement practices.
He also called for a review of so-called “Stand Your Ground” laws, a central issue in the case.
“If Trayvon Martin was of age and was armed, could he have stood his ground on that sidewalk?” Obama asked. “If the answer to that question is at least ambiguous, then it seems to me that we should examine those laws.”
Obama said he wanted to “reiterate what I said on Sunday, which is there are going to be a lot of arguments about the legal issues in the case. I’ll let all the legal analysts and talking heads address those issues.”
In his first public remarks after the acquittal by a Florida court of Travyon Martin’s shooter, George Zimmerman, President Obama says, “Trayvon Martin could have been me, 35 years ago.”
The president added, “The judge conducted the trial in a professional manner. The prosecution and the defense made their arguments. The jurors were properly instructed that in a case such as this, reasonable doubt was relevant and they rendered a verdict. And once the jury’s spoken, that’s how our system works.”
And though Obama sidestepped the idea of demanding a new, national conversation on race — and while he said that racism was far from eliminated — the president ended on an upbeat moment, expressing his view that race relations are “getting better.”
“I don’t want us to lose sight that things are getting better. Each successive generation seems to be making progress in changing attitudes when it comes to race. I doesn’t mean that we’re in a post racial society. It doesn’t mean that racism is eliminated,” he said. “But you know, when I talk to Malia and Sasha and I listen to their friends and I see them interact, they’re better than we are.”
Obama added: “We have to be vigilant and we have to work on these issues, and those of us in authority should be doing everything we can to encourage the better angels of our nature as opposed to using these episodes to heighten divisions. But we should also have confidence that kids these days I think have more sense than we did back then, and certainly more than our parents did or our grandparents did, and that along this long, difficult journey, we’re becoming a more perfect union — not a perfect union, but a more perfect union.”
Après être resté silencieux pendant une semaine, Barack Obama est venu commenter pour la première fois publiquement le procès de George Zimmerman, dont l’acquittement a provoqué une profonde division parmi les Américains. Les Noirs s’étaient irrités du silence d’Obama qui, après le verdict, avait simplement publié un communiqué appelant les Américains à une calme réflexion sur la question raciale.
Avec notre correspondant à Washington, Jean-Louis Pourtet

Barack Obama: «Lorsque Trayvon Martin a été abattu, j’ai dit qu’il aurait pu être mon fils. Une autre façon de le dire, c’est qu’il y a 35 ans, j’aurais pu être Trayvon Martin»

20/07/2013

Écouter (00:40)

C’est une apparition surprise que le président Obama a faite ce vendredi 19 juillet dans la salle de presse de la Maison Blanche. S’exprimant sans notes ni téléprompteur, il a parlé avec son cœur d’un sujet qu’en tant qu’homme noir il connaît bien. « Trayvon Martin, a-t-il déclaré, ça aurait pu être moi, il y a 35 ans ».
Barack Obama a ensuite expliqué aux Blancs pourquoi les Afro-américains avaient réagi avec souvent plus de tristesse que de colère à l’acquittement de George Zimmerman. Cela ne faisait que trop leur rappeler un passé qui ne disparait pas.
Changement d’attitude
« Il y a très peu d’hommes afro-américains qui n’ont pas vécu l’expérience d’être suivi dans un grand magasin où ils faisaient leur course. Cela a été mon cas. Il y a très peu d’hommes afro-américain qui n’ont pas vécu l’expérience de traverser la rue et d’entendre les gens dans leur voiture verrouiller leurs portières. Ça m’est arrivé une fois avant d’être sénateur », a raconté le président.
Barack Obama s’est refusé à condamner le verdict, plaidant pour l’abolition de lois qui comme en Floride permettent à un individu d’utiliser une arme mortelle s’il se juge en danger. Mais il a invité ses compatriotes à entamer une conversation sur le problème racial et s’est réjoui de voir à travers ses deux filles un changement d’attitude dans les nouvelles générations. Un discours apaisant qui a mis un peu de baume au cœur des Afro-américains sans offenser les autres communautés.

Proverbes

1. Grangou se mizè, vant plin se traka
2. Dèyè do se nan ginen
3. Pale mal se la priyè jouda
4. Malè manke’w men’l pa bliye’w
5-Se pa rout la ki long se mache ou pa konn mache

Good to Know-Deacon Paul
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Suggestion additionelle de lecture: “L’Instruction Générale du Missel Romain, 3ième Ed.”(2002) et l’instruction”Redemptionis Sacramentum”(2004)

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Le pape François arrive à Rio lundi 22 juillet pour ses premières JMJ.

La jeunesse brésilienne, qui a participé en masse aux manifestations d’ampleur du mois de juin, aspire à de meilleures conditions de vie, une société plus égalitaire, moins corrompue et moins violente.
Avec cet article
P. Jorjão : « L’Eglise catholique doit adapter son discours à destination des jeunes »
Dans sa petite maison de la banlieue de São Paulo, « Dona » Tcacenco a parfois bien du mal à joindre les deux bouts. Avec sa maigre retraite de couturière, elle parvient à peine à payer son loyer. Pas de minimum vieillesse, pas d’aide à domicile, un accès aux soins hospitaliers limité à un secteur public de santé très précaire.
Mais cette descendante d’immigrés russes a de la chance : l’aide financière de son fils lui permet de ne pas tomber dans la déchéance. Car Edgar a la générosité chevillée au cœur. Et contrairement à ses parents, ce jeune trentenaire a pu faire des études supérieures. Pour réussir à intégrer l’une des meilleures universités de la ville, il a travaillé pendant six ans comme chaudronnier dans une usine de fabrication de voitures dans un quartier pauvre de la ville.
Aujourd’hui intermittent du spectacle, il travaille pour les plus grandes chaînes de télévision du pays. Célibataire sans enfant, il reverse chaque mois une partie de son salaire à « une mère qui a trimé toute sa vie mais que la société veut oublier ». Grâce à de belles économies et à un prêt avantageux de l’État, il a réussi à s’acheter un petit appartement dans le centre de São Paulo. Sa retraite, il veut la passer à la campagne, « dans une ferme avec un petit potager, loin de la ville et de sa violence », s’amuse-t-il.
Jeunesse et classe moyenne
En attendant les vieux jours, Edgar est descendu dans la rue lors des grandes manifestations de juin dernier. Comme beaucoup, il est venu dire son ras-le-bol de la vie chère, de la corruption, du manque d’investissement dans les écoles, dans les hôpitaux, dans les transports en commun. Il appartient à la nouvelle classe moyenne qui a explosé au Brésil depuis une dizaine d’années. Une frange de la population peu habituée à manifester son mécontentement dans un pays à la faible culture politique. Mais une jeunesse qui forme pourtant le socle du plus peuplé des pays d’Amérique latine.
Actuellement, un Brésilien sur quatre appartient à la classe d’âge des 18-34 ans, soit près de 50 millions de personnes. Un pays jeune mais qui vieillit : il y a cinquante ans, 5 % de la population était âgée de plus de 60 ans. Ce chiffre atteint désormais 11 % de la population, soit 20 millions de personnes. Entre ces deux générations prévaut la même impatience.
« Quand la dictature existait au Brésil, nous n’étions pas encore nés et lorsque, au retour de la démocratie, le président Fernando Collor a été destitué pour corruption dans les années 1990, nous n’étions que des enfants, explique Iara Viana, 27 ans, professeur de littérature dans une école privée de São Paulo. Nous voulons un pays plus juste, mais nous ne savons pas comment faire car notre jeunesse est dépolitisée. Le rêve est intact, restent les outils du changement que nous devons apprendre à manier. »
Le développement brésilien contrasté
Le changement, la jeunesse brésilienne l’attend. Car le pays qui est devenu en quelques années la septième puissance économique de la planète vit encore avec des indices de développement sociaux proches de ceux du tiers-monde. Les secteurs de l’éducation, de la santé, de la culture souffrent de sous-investissements chroniques, suscitant l’exaspération grandissante d’une jeunesse qui n’est pas dupe.
« Difficile de rêver dans un pays où le niveau de corruption a atteint un tel degré, s’insurge Jean Guizo, 28 ans, formateur en entreprise à São Paulo. Le système est pourri et l’impunité la règle alors que nous rêvons d’une justice plus juste, d’une classe moyenne moins aliénée à la société de consommation et de droits fondamentaux pour tous les jeunes. »
Mais cette jeunesse brésilienne est extrêmement hétéroclite. Près d’un jeune sur deux est issu d’une famille modeste dont les membres gagnent le salaire minimum, soit environ 250 € par mois. Un demandeur d’emploi sur deux est un jeune, et deux détenus sur trois. 12 % des jeunes Brésiliens n’ont pas franchi le cap d’une troisième de collège et à peine 9 % font des études supérieures. Le reste demeure sur le carreau.
D’après l’Institut de recherche économique appliquée (Ipea), un centre d’études lié au gouvernement fédéral, près de 9 millions de jeunes gens âgés de 15 à 29 ans « ne travaillent pas, n’étudient pas, ou n’ont aucune sorte d’occupation ». Au Brésil, ils se font appeler les « nem nem », les « ni travail ni études ».
Le rêve brésilien : quiétude et emploi
Le rêve principal des jeunes Brésiliens est sans aucun doute la réduction de la violence. Le pays a enregistré en 2012 près de 53 000 homicides. Plus d’une victime sur deux était âgée entre 15 et 29 ans. Sur ces 27 000 jeunes vies perdues, trois sur quatre sont celles de Noirs de sexe masculin, à faible niveau d’études, et vivant dans la périphérie des grands centres urbains. Ce sont les derniers chiffres divulgués le 12 juillet par l’Ipea.
L’institut de recherches privé « Box 1824 » a tenté de répondre à la question « À quoi rêvent les jeunes Brésiliens ? ». Basé sur l’interview de 1200 jeunes âgés de 18 à 24 ans, ce travail livre un chiffre en préambule : 76 % considèrent que leur vie s’est améliorée par rapport à celle de leurs parents. Sur le plan spirituel, ils souhaitent d’abord une société plus citoyenne, davantage respectueuse des différences, moins violente et moins corrompue, où la lutte contre la misère serait une priorité et les secteurs de la santé et de l’éducation plus largement financés.
Côté matériel, leurs rêves par ordre d’importance sont classiques : trouver un bon emploi, acquérir un logement, disposer de bons revenus, créer une famille et enfin pouvoir acheter un véhicule. Des aspirations finalement peu éloignées de celles des autres jeunes à travers le monde.

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Text for Reflection for Sunday, July 21 , 2013 sixteenth Sunday in Ordinary Time recorded for Haitian Radio Solidarite, New York Web Site: SNAA.ORG – composed by Sr. Jamie T. Phelps, OP, PhD, member of the Adrian Dominican Sisters (a congregation of women religious whose motherhouse is in Adrian, Michigan) and free-Lance Theologian and Professor of Theology
Hospitality: Past and Present
READING 1 GN 18:1-10A RESPONSORIAL PSALM PS 15:2-3, 3-4, 5 READING 2 COL 1:24-28
GOSPEL LK 10:38-42
Today’s readings both speak of the virtue of hospitality.[1] Throughout the Old Testament those seeking the Messiah were portrayed as persons who treated strangers with kindness, welcoming them and providing for their needs.
The two angels came to Sodom in the evening, and Lot was sitting in the gate of Sodom. When Lot saw them, he rose to meet them and bowed himself with his face to the earth and said, “My lords, please turn aside to your servant’s house and spend the night and wash your feet. Then you may rise up early and go on your way.” They said, “No; we will spend the night in the town square.” But he pressed them strongly; so they turned aside to him and entered his house. And he made them a feast and baked unleavened bread, and they ate.- Genesis 19:1-38

One day Elisha went on to Shunem, where a wealthy woman lived, who urged him to eat some food. So whenever he passed that way, he would turn in there to eat food. And she said to her husband, “Behold now, I know that this is a holy man of God who is continually passing our way. Let us make a small room on the roof with walls and put there for him a bed, a table, a chair, and a lamp, so that whenever he comes to us, he can go in there.”- 2 Kings 4:8-17

Proverbs suggests that the “Israelites were hospitable out of a sense of communal response-bility, out of obedience to the Mosaic law, and because of their desire to please God. ‘…If your enemy is hungry, give him bread to eat; and if he is thirsty, give him water to drink; for you will heap coals of fire on his head, and the Lord will reward you” (Prov. 25:21-22).

The New Testament cites multiple times when Jesus and his apostles were welcomed into the homes of others.”[2] As an itinerent preacher and minister during his years of active ministry, Jesus travelled from town to town and depended on strangers to welcome him into their household.
He entered Jericho and was passing through. And there was a man named Zacchaeus. He was a chief tax collector and was rich. And he was seeking to see who Jesus was, but on account of the crowd he could not, because he was small of stature. So he ran on ahead and climbed up into a sycamore tree to see him, for he was about to pass that way. And when Jesus came to the place, he looked up and said to him, “Zacchaeus, hurry and come down, for I must stay at your house today.” … Luke 19:1-10

The readings for today tells us of the hospitality of Abraham, Martha and Mary.Abraham, consistent with his religious tradition, sees to men walking down the road and rushes out to invite them to spend the night in his household. Though the two men appear reluctant to accept his invitation, Abraham persists until they agree. Abraham immediately busies himself preparing a meal for the strangers. Only when the strangers ask about his wife and tells him that Sarah will give birth to a child, does Abraham full realize that indeed, the angels whom he has served are messengers from God.

The Gospel provides a New Testament story of hospitality. Mary and Martha welcome Jesus into their home. Mary sits attentively at the feet of Jesus listening to every word, Martha following her Jewish tradition busies herself preparing food for Jesus … Many interpreters of this text tend to use them to contrast the contemplative prayerfulness of Mary with the distracted business of Martha and conclude that Mary literally “has chosen the better part!”

Affirming Joe Fitzmyer’s commentary on this story in the Anchor Bible Commentary Thomas E. Boomershine, PhD offers a more nuanced interpretation.,[3]

In their behavior, Mary and Martha exemplify two dimensions essential to those who follow Christ. Like Mary we must be attentive to the words and actions of Jesus. Like Martha we must act in accord with Jesus’ words and actions. Jesus’ assertion that Mary “has chosen the better part” was an invitation to Martha that having cleaned her house and prepared enough food she too must join Mary and listen to all he has to say to them.

Each of us are called imitate both Mary and Martha . Like Mary, We are called to be attentive to the Word of God proclaimed during Mass, our Eucharistic celebration ; studied during our biblical study gatherings and used as a stimulus for our contemplative prayer. Like Martha we must embody and share with others the wisdom and truth about God which we have discerned during our prayer.

Only through prayer, particularly the prayer which constitutes the Eucharist , will we become more attentive to the presence of God in our brothers and sisters.

Revised addenda: The murder of Trayvon Martin illustrates a profound breach of the way of God. Instead of loving the stranger ( those who are unknown to us, those who are beyond our family and circle of friends) we fear the stranger. Unfortunately the history of Black and white relations rooted in the immoral enslavement of our ancestors, the legal segregation of Blacks who thought us to be less human and less moral then themselves, and the continued patterns of racial isolation has led to a persistent situation. Many Blacks and whites in the United States are estranged. Both perceive the other with suspicion. Both fail to recognize the other as brother and sisters in Christ. In fact continued patterns of ethnocentrism by which persons socialize primarily with those of the same ethnic-racial background and/or same economic status as themselves has led to the isolation of African Americans, Euro-Americans, Latino/a-Hispanic Americans, Asian Americans and new immigrants from Africa, Mexico, Latin America. These groups are suspicious of one another and live in isolation. Even when we encounter one another in our work spaces and public places (restaurants, stores and even churches) many cluster in homogenous cultural-racial subgroups and often interact superficially to “get our jobs done,” Many fail to engage one another about family and the issues that are on the hearts and minds of the other. We fail to see God’s presence in one another.

In this context of racial isolation, indifference and fear that George Zimmerman and Trayvon Martin met that fateful evening that left Trayvon Martin dead. While George Zimmerman may have been justly exercising the “stand your ground” law Trayvon Martin may have been doing the same since that law applies to ever person. Only God knows what was in the hearts and minds of Martin and Zimmerman during their encounter. Though legally free one wonders why Zimmerman disregarded the dispatcher’s direction to stay in his vehicle and not to pursue Trayvon. One wonders how different the outcome would have been if George and Trayvon would have seen the stranger as a brother rather than potential enemy.

. What if George and Trayvon had greeted one another as children of God who shared an awareness of the fact that both were persons made in the image and likeness of God, person in whom the Triune God dwelt. What if George and Trayvon had been members of the same church where they could hear today’s readings on hospitality and received the sacrament of Eucharist in the same communion lines. (end of addenda)

“…all of these teachings on hospitality come together in the Eucharist, in which we welcome Christ into our hearts, offering all that we are to him.”… Christ invites us to his feast and offers himself as our bread and our home: “He who eats my flesh and drinks my blood abides in me, and I in him” (John 6:56). ..
The early Christians understood the connection between receiving Christ in the Eucharist and sharing hospitality with others. In Acts, we read that “they devoted themselves to the apostles’ teaching and fellowship, to the breaking of bread and the prayers . . . Day by day, attending the temple together and breaking bread in their homes, they partook of food with glad and generous hearts” (Acts 2:42, 46). [4]
Only through prayer , particularly Eucharistic prayer will we acquire the moral fortitude or strength to Love our enemies and to serve Jesus by serving those whom we encounter in our life journey. It is only through prayer, Eucharistic prayer will be able to Love our neighbor as God has loved us. This love flows over into action in the name of Jesus in gratitude for all that God has done for us until we enter into full communion with God and one another because of God.

“Then the King will say to those on his right, ‘Come, you who are blessed by my Father, inherit the kingdom prepared for you from the foundation of the world. For I was hungry and you gave me food, I was thirsty and you gave me drink, I was a stranger and you welcomed me, I was naked and you clothed me, I was sick and you visited me, I was in prison and you came to me.’ Then the righteous will answer him, saying, ‘Lord, when did we see you hungry and feed you, or thirsty and give you drink? And when did we see you a stranger and welcome you, or naked and clothe you? … Matthew 25:34-46
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